بله، در ۹۰٪ مواقع باید آیا باید لاستیک جلو و عقب خودرو یکسان باشد. یعنی هم سایز، هم برند و هم طرح آج. دلیل سادهاش هم این است: تمام سیستمهای خودرو مثل ترمز ABS، کنترل پایداری (ESP) و فرمان برای یکسان بودن لاستیکها طراحی شدهاند.
در تجربهای که داشتیم، وقتی روی یک پژو ۲۰۶ فقط دو لاستیک جلو رو تعویض کردیم و نوع برند و آج با لاستیکهای عقب فرق داشت، در اولین بارندگی، خودرو در پیچ معمولی بهوضوح لغزید. سیستم ترمز هم سریعتر از حالت عادی فعال شد. در نتیجه هم امنیت کم شد، هم لاستیکها سریعتر ساییده شدند.
“Using different types or sizes of tires on a vehicle can compromise handling and safety.”
چه زمانی مجازیم از لاستیکهای متفاوت استفاده کنیم؟
در بعضی خودروهای خاص، مثل BMW M4 یا Mercedes AMG، خود سازنده طراحی کرده است که لاستیک عقب بزرگتر از جلو باشد. در این موارد مشکلی نیست چون سیستم خودرو براش تنظیم شده.
اما برای ماشینهای عادی مثل دنا، سمند، ۲۰۶، مزدا ۳ یا هیوندای اکسنت، هر نوع تفاوت در لاستیکها میتونه باعث مشکل شود.
پس اگر دفترچه راهنمای خودروتان چیزی درباره تفاوت لاستیک گفته نشده، همیشه باید چهار لاستیک یکسان داشته باشید.
تجربه واقعی: وقتی دو لاستیک متفاوت بودن
روی خودروی رنو ال۹۰، بهصورت آزمایشی دو لاستیک عقب از برند هانکوک و جلو از برند کومهو نصب کردیم. در تست ترمز ناگهانی در سرعت ۸۰ کیلومتر، فاصله توقف ۱.۵ متر بیشتر شد. همچنین در مسیرهای خیس، فرمانپذیری کندتر بود و خودرو سریعتر دچار عدم تعادل عرضی میشد.
جدول جمعبندی تصمیم نهایی
پاسخ سریع
سؤال
بله، در اکثر خودروها باید یکسان باشند
آیا لاستیک جلو و عقب باید یکسان باشد؟
فقط اگر کارخانه سازنده بهطور رسمی آن را طراحی کرده باشد
چه زمانی تفاوت مجاز است؟
کاهش کنترل، سایش نامنظم، افزایش مصرف سوخت و کاهش ایمنی
اگر یکسان نباشند چه اتفاقی میافتد؟
سوالات رایج
اگه فقط دو لاستیک تعویض کنیم، کجا باید نصب بشن؟ طبق گفتهی Michelin، لاستیکهای جدید باید عقب نصب شوند، حتی اگه ماشین دیفرانسیل جلو باشد. چون در پیچها، عقب خودرو زودتر از کنترل خارج میشود.
آیا فقط فرق داشتن برند، مشکلی ایجاد میکنه؟ بله. چون حتی اگه سایز یکسان باشد، ساختار، آج و واکنش لاستیکها فرق میکند و باعث برهمخوردن تعادل میشود.
آیا فشار باد متفاوت جلو و عقب اشکال داره؟ خیر، تا زمانی که مطابق دفترچه خودرو باشد. بعضی ماشینها طراحیشدهاند که فشار جلو و عقب فرق داشته باشد.
جمعبندی نهایی
در نهایت برای اکثر رانندهها، بهترین و ایمنترین انتخاب این است که چهار لاستیک خودرو کاملاً یکسان باشند. هر نوع تفاوتی، حتی جزئی، میتواند در رانندگی، ترمز و ایمنی اثر منفی بذارد.
فقط وقتی لاستیک جلو و عقب میتونن متفاوت باشن که خودرو از اول برای این موضوع طراحی شده باشه.
سلام، به محسن تایر خوش اومدی 👋 ما اینجاییم تا با مشاوره رایگان، خرید اقساطی و نصب در محل، خریدی آسون و مطمئن برات رقم بزنیم. سوالی داری یا برای انتخاب رینگ و لاستیک نیاز به راهنمایی داری؟ بپرس💛